De kracht van het stellen van vragen om medewerkers in beweging te krijgen

24 augustus 2020
De kracht van het stellen van vragen om medewerkers in beweging te krijgen

“Niet de antwoorden, maar de vragen zetten aan tot verandering”

Al jaren ben ik gefascineerd door het stellen van ‘goede’ vragen. Met ‘goede’ vragen bedoel ik vragen die bij de ander iets teweeg kunnen brengen, die een persoon aan het denken zetten. Waar antwoorden vaak een punt achter iets zetten, een project afsluiten of acties beëindigen, richten vragen de aandacht, mobiliseren ze energie en zetten aan tot actie.

In de context van het ondernemen zou je kunnen stellen dat ‘goede’ vragen zorgen voor ‘meedenkende medewerkers’. Ze liggen aan de basis van verandering en vooruitgang. Doordat ze spontaan aanzetten tot actie, brengen ze op een natuurlijke manier processen in beweging, als deel van het geheel. Daarbij gaat het niet om vragen waarbij je iets van de ander te weten wilt komen. Het gaat om vragen met de oprechte intentie om ruimte te creëren, aan te zetten tot, enz.

Belangrijk bij het stellen van ‘goede’ vragen is uiteraard het doel in het achterhoofd te houden. Wil je je medewerkers doen nadenken, dan verwacht je van hen ook niet meteen een antwoord. Het is dus belangrijk dat ze weten dat het best ok is om niet meteen een antwoord te hebben op dit soort vragen. Schakel als ondernemer of leidinggevende zeker niet over op het zelf formuleren van antwoorden. Als je dat doet, ben je onbewust al snel instructies aan het geven. Het gevolg: je creëert uitvoerende medewerkers omdat je in hun plaats denkt.

Herken je dit probleem? Er kunnen verschillende oorzaken zijn:

  • als ondernemer ben je het al jarenlang zo gewoon: medewerkers stellen vragen en jij geeft het antwoord;
  • als ondernemer denk je dat je overal een antwoord op moet kunnen geven;
  •  als ondernemer neem je onvoldoende tijd: ‘Als ik gewoon zeg wat de medewerker moet doen dan is het probleem sneller opgelost.’

Probeer het eens na te gaan: hoeveel vragen heb je gesteld tijdens een gesprek en hoeveel antwoorden of instructies heb je zelf gegeven?

Leren door te doen

Vragen stellen is een continu leerproces. Het is een proces van bewustwording, waarnemen en experimenteren. Consequent stilstaan bij de formulering van je vragen en het effect ervan op je medewerkers, geeft je heel wat informatie.

Er zijn honderden ‘goede’ vragen. Natuurlijk hangen ze af van de situatie en is het belangrijk om ze af te toetsen aan de context. Ik geef graag enkele voorbeelden ter inspiratie. Benieuwd of deze aanpak werkt en welke inzichten het oplevert voor jou, je medewerkers en het bedrijf…

1. Hoeveel % van je tijd besteed je aan andermans taken en hoeveel % aan je eigen taken?

2. Ga je … proberen of ga je het effectief doen? Wat is de allerkleinste actie die je nu al kunt ondernemen om een stap vooruit te zetten?

3. Wat is er verkeerd gelopen de voorbije week? Wat heb je eruit geleerd?

4. Ga je het probleem zelf oplossen of investeer je tijd in je collega’s zodat ze in de toekomst zelf een oplossing kunnen bedenken?

5. Is mijn gedrag op dit moment waardevol voor de effectiviteit van onze samenwerking? (deze vraag kun je bijvoorbeeld aan jezelf stellen)

6. Houden we op de één of andere manier zelf het probleem in stand?

7. Welke vraag ben ik vergeten stellen tijdens dit gesprek?

Ik ben benieuwd naar het soort vragen die jij geregeld stelt aan je medewerkers. Noteer ze tijdens een persoonlijk gesprek en sta even stil bij het doel en het effect ervan. Ga ook na op welke manier je sommige vragen anders had kunnen formuleren. Schakelde je over op het zelf geven van antwoorden en instructies? Wanneer?

Heb je leuke en zinvolle vragen die je met ons wilt delen? Laat het mij hier weten.

Nieuwsbrief

Gratis bedrijfsadvies in jouw mailbox.

* verplicht veld
Verzekeringen Devrieze-Fonteyne

Devrieze-Fonteyne

"Els kan de situatie goed inschatten en zet de juiste aandachtspunten voorop.

Bart Jansegers
ConHexa

ConHexa

Bij alnus geen grootse theorieën maar een praktische aanpak: simpel, concreet en snel toepasbaar.
Hilde Dejonghe
Elisabeth Chocolatier

Elisabeth Chocolatier

Tijdens de coronaperiode viel onze belangrijkste doelgroep, toeristen, grotendeels weg.

Mireille Misseghers
MEERT

MEERT

"Els start vanuit theoretische modellen, maar geeft er altijd een praktische invulling aan.

MEERT
Referentie alnus - Vadigran

Vadigran

Els heeft ons uitstekend begeleid bij de uitwerking en bijgestuurd waar nodig, tot het ganse project gedragen werd.
Marleen Van Diest

Tools

Deze handige formule laat je toe om te reflecteren over je eigen betrouwbaarheidsquotiënt en op e

Als leidinggevende neem je meerdere rollen op.

Denk na over je eigen doen en laten
Maak een inspirerend toekomstverhaal
Pak problemen aan in 7 stappen
Structureer het opleidingstraject van nieuwe medewerkers